Sınıf (class) yapısının bu sınıftan üretilecek nesneler için bir şablon görevi gördüğünü söyleyebiliriz.
Nesneleri oluşturmanın ilk adımı, o nesnenin özelliklerini ve eylemlerini belirleyen sınıf yapısını tanımlamaktır. Java'da sınıf yapısı,
class Sınıfİsmi
{
Özellik Tanımları;
Metod Tanımları;
}
şeklinde oluşturulur.
Sınıf içinde özellik tanımlamak için değişkenler, metot tanımlamak için de çeşitli yordamlar bulunabilir.
ÖRNEK:
Aşağıdaki Daire adlı sınıf, Yaricap adlı bir özelliği ve Alan ile Cevre adlı iki metodu ile gösterilmiştir:
Bu sınıfı oluşturmak için Java'da aşağıdaki kod yazılabilir:
class Daire
{
public double yariCap;
public double alan()
{
return 3.14159 * yariCap * yariCap;
}
public double cevre()
{
return 2 * 3.14159 * yariCap;
}
}
SINIFTAN NESNE OLUŞTURMA
Sınıf yapısının bu sınıftan üretilecek nesneler için bir şablon görevi gördüğünü söyleyebiliriz.
Yukarda tanımladığımız Daire adlı sınıftan d adlı bir nesne oluşturmak için,
Daire d = new Daire();
şeklinde bir ifade kullanmamız gerekir.
d, artık daire sınıfından bir nesne olduğu için bu sınıfın metotlarını kullanabilir. Metotları çağırmak için,
d.cevre();
d.alan();
ifadelerini kullanırız.
Aynı şekilde özelliklere erişmek için de "." sembolünü kullanırız:
d.yariCap;
ÖRNEK UYGULAMA: SINIF TANIMLAMA VE SINIFTAN NESNE TÜRETME
I. Bir yarıçap bilgisinden faydalanarak dairenin çevresini ve alanını bulan örneği yazalım. Bunun için aşağıdaki Java kodunu yazınız:
//Dosya Adı: Daire.java
package com.turkcell.and101;
public class Daire {
public double yariCap;
public double alan() {
return 2 * 3.14 * yariCap;
}
}
II. Programı çalıştırdığınızda önce yarıçap sorulacak ve bu veri girilince çevre ve alan hesaplanıp ekrana basılacaktır:
//Dosya Adı: Main.java
package com.turkcell.and101;
import java.util.Scanner;
public class Main {
public static void main(String[] args) {
Scanner giris=new Scanner(System.in);
double yariCap=giris.nextDouble();
Daire daire=new Daire();
daire.yariCap=yariCap;
System.out.println(daire.alan());
}
}