Android 201 Bu bölümde basit projelerle Android uygulamaları geliştirmenin temellerini veriyoruz.

Tüm Eğitimleri Aldın mı? Kendini sınamanın tam zamanı

Haydi Sınava Gir

Android Cihazlar ve Android İşletim Sistemi Üzerine Genel Bilgiler

Android için Geliştirme Ortamının Kurulması

Bir önceki bölümde öğrendiğimiz Java bilgisiyle, Android 201 eğitim içeriklerine devam ediyoruz. Bu bölümde Android uygulama geliştirmenin temellerini öğreneceğiz.

Android uygulamalarınızı geliştirmek için özel hazırlanmış bir tümleşik geliştirme ortamı (Integrated Development Environment) olan Android Studio'yu artık kullanabilirsiniz. Tümleşik geliştirme ortamlarıyla kolayca proje oluşturabilir, kod yazarken yardım alabilir, renklendirilmiş kodlarla kodunuza daha kolay hâkim olabilir, hata durumlarını önceden fark edebilirsiniz.

 

Daha fazla...

Android Studio'yu Tanıyalım

Android Studio, Android uygulamalarının geliştirildiği, üst seviye özelliklere sahip ve Google tarafından da önerilen resmi programlama aracıdır.

Android Studio'nun kod geliştiricilere sunduğu temel özellikler şunlardır:

Daha fazla...

Android Projesi Oluşturmak

Android Studio'yu yükledikten sonra artık yeni bir Android projesi oluşturabiliriz. Bunun için File > New > New Project seçeneğini seçmeniz yeterlidir.

Daha sonra karşımıza çıkan sihirbaz bize projemizle ilgili birtakım özellikleri belirtmemizi ister:

Daha fazla...

Activity Sınıfı

Activity sınıfı tarafından oluşturulan nesneler uygulama içinde kullanılan ekranları temsil ederler. Uygulamanızdaki her Activity'yi AndroidManifest.xml'de tanımlamalısınız. Eğer yeni Activity, AndroidManifest dosyasında tanımlı değilse uygulamamız çökecektir.

Daha fazla...

Layout

Android uygulamalarında ekran tasarımları res klasörü altında bulunan layout dosyaları ile belirlenir. Bu dosyalar xml formatında hazırlanan dosyalardır ve Android uygulamalarına özel etiketler kullanarak görsel öğelerin yerleşimlerini ve özelliklerini bildirirler.

Daha fazla...

AndroidManifest.xml

AndroidManifest.xml dosyası, herhangi bir Android projesinin olmazsa olmaz dosyasıdır. Uygulamanızın tüm temel bilgileri AndroidManifest.xml içinde belirtilir. Bu dosya xml formatında oluşturulduğu için hem makina hem de insan tarafından okunabilir.  Aşağıda yer alan kod parçası, örnek bir AndroidManifest.xml dosyasıdır. İçerdiği bölümlerin ne anlama geldiğini bu eğitim içeriğimizde öğreneceğiz.

Daha fazla...

Uygulamanın Cihaz Üzerinde Çalıştırılması

Uygulamayı Android yüklü bir cihazda çalıştırmak için tek yapmamız gereken, önce cihazınızın Ayarlar'ında USB hata ayıklama modunu devreye almanız, ardından da cihazı bilgisayara USB portundan bağlamanız gerekir. Eğer bilgisayarımızda cihazla ilgili sürücüler doğru şekilde yüklendiyse DDMS içerisinde cihazı görebilmemiz gerekir. Eğer cihaz görüntülenemiyorsa, o modele ait sürücüleri üretici sayfasından yüklememiz gerekir (Device Drivers).

Daha fazla...

Görsel Komponentler

Uygulamalarımızı tasarlarken gereksinim duyabileceğimiz görsel öğeler bize Google tarafından sağlanmıştır. Android SDK ile gelen ve layout dosyalarında kullanacağımız temel öğeleri aşağıdaki gibi sıralayabiliriz;

TextView

Metin değerlerini ekranda göstermek için kullanılır.

EditText

Kullanıcıdan alınacak metin ya da numara gibi girdileri kaynak kod tarafına iletmek için kullanılır. HTML’deki input benzeri bir davranış gösterir. Kullanıcı giriş yaparken gireceği değere göre klavye tipi seçilebilir.

Daha fazla...

Farklı Android Cihazları Desteklemek

Android cihazlar dünya üzerinde farklı sürüm ve boyutlarda bulunmaktadır. Uygulamanızın daha geniş kitlelere ulaşmasını istiyorsanız bu geniş Android dünyasını olabildiğince fazla desteklemelisiniz. Farklı boyut, sürüm ve dil destekleri uygulamanızın kullanıcı sayısını arttıracaktır. 

Bu eğitimde size temel anlamda platformun özelliklerini nasıl kullanılacağınızı, kullanıcı deneyimini her kullanıcı grubu için tek bir uygulama paketi (APK) üzerinden nasıl yüksek tutacağınızı göstereceğiz.

 

Daha fazla...

Action Bar Eklemek

Action Bar, uygulamanızın Activity'leri için gerçekleyebileceğiniz en önemli tasarım elementlerinden birisidir. Diğer Android uygulamalarıyla tutarlı bir arayüz sağlanmasına yardımcı olacak ve uygulamanızı kolayca alışılabilir kılacak birkaç önemli kullanıcı arayüzü özelliği sağlar. Ana işlevleri şunlardır:

Daha fazla...

WebView Kullanımı

Android'de Video Oynatmak

​Bir Android uygulamasında video dosyası oynatmak için VideoView adlı View sınıfından yararlanabilirsiniz. Bu amaçla öncelikle video oynatmaya yarayan bir Activity oluşturalım ve bununla ilgili activity_video.xml layout dosyasını aşağıdaki gibi oluşturalım:

Daha fazla...

Ses Kayıt İşlemleri

Zaman zaman uygulamalarımızda herhangi bir ortam sesini kayıt etmemiz gerekebilir. Bu yazımızda Android cihazın ses kayıt kaynaklarından birini kullanarak ortamdaki sesleri nasıl bir ses dosyasına aktaracağımızı göstereceğiz.

Öncelikle yeni bir uygulama oluşturduktan sonra AndroidManifest dosyasına aşağıdaki izinleri veriyoruz.

 

Daha fazla...

Intent'ler - Diğer Uygulamalarla Etkileşime Geçmek

Bir Android uygulaması birçok farklı Activity içerir. Her Activity yeni arayüzler gösterirken belirli bir görevi (haritanın gösterilmesi, fotoğraf çekilmesi gibi) yerine getirir. Kullanıcıyı bir Activity'den diğerine geçirmek için uygulamanızda Intent sınıfını kullanmalısınız. Uygulamanızın yapacağı herhangi bir işte "amacı" belirtmek için Intent sınıfını kullanmalısınız. Uygulamanızda startActivity() gibi bir metotla sisteme Intent geçirdiğinizde, sistem doğru uygulamayı ve eylemi belirlemek için bu Intent'i kullanır.

Daha fazla...

ListView Kullanımı

Mobil cihazlarda kullanıcılara birbiriyle ilişkili verileri listeyle vermek çok tercih edilen bir yöntemdir. Kullanıcı listedeki veriler içinde tek parmağıyla yukarı-aşağı sürükleme yaparak dolaşabilir.

Android'te listeleme işlemleri yapabilmek için ListView isimli görsel öğe kullanılır. ListView, kendi içinde satır satır TextView öğeleri bulunduran bir yapıdır. Bunun gibi birçok View'dan oluşan görsel öğeler ViewGroup olarak da sınıflandırılır.

Daha fazla...

RecyclerView

 

RecyclerView, ilgili LayoutManager sınıflarını kullanarak listenin yatay(horizontal), dikey(vertical), zik-zak(staggered), ızgara(grid) görünüme sahip olabilmesini sağlayan esnek ve performanslı bir View öğesidir.

RecyclerView anlatımımızda aşağıdaki başlıkları ele alarak RecyclerView kullanımını içeren bir uygulama geliştireceğiz.

Daha fazla...

Destekleme Kütüphanesi'nin (Support Library) Kurulumu

Android'te farklı API seviyeleri için uygulama geliştirirken bazı özelliklerin eski sürümlerde olmadığını fark etmişsinizdir. İşte bu noktada devreye Support Library yani Destekleme Kütüphanesi devreye girer. Android destekleme kütüphanesi, Andorid API'lerinin geriye dönük uyumluluğunu sağlayan bir takım kod kütüphanerinden oluşur. Her destekleme kütüphanesi belli Android API seviyesi için geriye dönük uyumluluk sağlar.

Daha fazla...

Fragment ile Dinamik Kullanıcı Arayüzü (UI) Oluşturmak

Android'de çok bölmeli (multi-pane) dinamik arayüzler oluşturmak istediğinizde, Activity davranışlarını ve arayüz bileşenlerini (liste, düğme vs), Activity'nize girip çıkabilen modüller halinde tutmalısınız. Bu modülleri Fragment sınıfı ile oluşturabilirsiniz. Fragment'lar, yaşam döngülerini yönetebileceğiniz, özel layout'ları tanımlanabilen iç içe geçmiş Activity'ler gibi davranır.

Daha fazla...

Uygulamanın Paketlenmesi ve İmzalanması

Yazdığınız Android uygulamasının cihaz üzerinde ya da sanal makinadaki testlerinden sonra, Google Play'de yayınlanmaya hazır olduğunu düşünüyorsanız sonraki iki adımda, önce uygulamanızın çalıştırılabilir paketinin oluşturulması ve sonrasında imzalanması gerekecektir.

 

Daha fazla...

Google Play'e Uygulama Yükleme ve Güncelleme

Android uygulamamızı yazdık, imzaladık ve paketledik. Artık kullanıcılarla buluşturma vakti. Her Android cihazında mevcut gelen Google Play uygulama mağazasına, yazdığımız uygulamayı göndermek için yine Google tarafından sunulan Google Play Developer Console kullanmamız gerekiyor.

Google Play Store üzerinde uygulama yayınlayabilmek için Google hesabınızla Play Store'a kaydolmanız gerekmektedir. Bunun için senelik 25 Amerikan doları gibi bir ücret ödemelisiniz.

Daha fazla...

Android Cihazlar ve Android İşletim Sistemi Üzerine Genel Bilgiler

Android için Sık Sorulan Sorular

 

Android Studio'da yeni bir plugin nasıl yüklerim?

Android Studio içerisinde yeni bir eklenti yüklemek için Android Studio menüsü altında Preferences seçeneğini seçtikten sonra Plugins sekmesine gelmeniz gerekir. Daha sonra aşağıdaki ekrandan dilediğiniz eklentiyi IDE'nize kurabilirsiniz.

Daha fazla...