-
iOS Eğitimlerine Başlarken...
-
Objective-C Dilinde Kütüphaneler
-
Objective-C'de Sınıf Arayüzü (Class Interface) Nasıl Tanımlanır?
-
Objective-C Dilinde Veri Tipleri, İşlem Operatörleri ve Çeşitli İfadeler
-
Objective-C Dilinde Veri Tipleri, İşlem Operatörleri ve Çeşitli İfadeler Giriş
-
Sabitlerden Oluşan İfadeler
-
int Türü İfadeler
-
float Türündeki İfadeler
-
Gösterge İfadeleri
-
Gösterge İfadeleri ve Değerleri
-
Operatörlerin Öncelikleri ve Birleşme Sıraları
-
İkili Aritmetiksel Operatörler
-
Aritmetiksel Atama Operatörleri
-
İlişkisel Operatörler
-
Mantıksal Operatörler
-
Bit Düzeyinde İşlem Gören Operatörler
-
Öteleme Operatörleri
-
Bit Düzeyinde Mantıksal Operatörler
-
Bit Düzeyinde İşlem İçin Bir Örnek: Sınav Değerlendirme Programı
-
Bit Düzeyinde Atama Operatörleri
-
Cast Operatörü
-
sizeof Operatörü ve Bir Örnek Program
-
Tekli Operatörler
-
Koşul Operatörü
-
Bellek Operatörleri
-
Objective-C Dilinde Veri Tipleri, İşlem Operatörleri ve Çeşitli İfadeler Giriş
-
Kontrol Yapıları
-
Döngü (Loop) Oluşturma
-
Miras Alma (Inheritance), Çok Biçimlilik
-
Ön İşlemci Komutları ve Makrolar
-
Ön İşlemci Komutları ve Makrolar Giriş
-
Basit Makro Tanımları
-
Objective-C Ön İşlemcisi
-
Makrolarda Argümanlar
-
Önceden Tanımlanmış Değerlere Referans Verme
-
Gerçek Parametrelerde Bir Dizi İfadenin Kullanılması
-
Makro Tanımlamada # ve ## Operatörleri
-
Makro Tanımın İptal Edilmesi: undef Komutu
-
Dosya İçeriklerini Programa Katma: include Komutu
-
Şarta Bağlı Derleme İşlemi: #if Komutu
-
#ifdef Komutu
-
#ifndef Komutu
-
#error ve #pragma Direktifleri
-
Ön İşlemci Komutları ve Makrolar Giriş
-
Diziler ve Sözlük Nesneleri
-
Diziler ve Sözlük Nesneleri Giriş
-
Bir Dizi Nesnesi Oluşturmak
-
Dizideki Eleman Sayısını Bulmak
-
Bir Dizi Nesnesinin Elemanlarına Erişme
-
Dizi Elemanlarına Hızlı Numaralama (Fast Enumeration) Yöntemi ile Erişmek
-
Dizi Nesnesine Eleman Eklemek
-
Dizi Nesnesinde Araya Eleman Ekleme
-
Dizi Nesnesinin Bazı Elemanlarını Silme
-
Dizi Nesnelerini Sıralama
-
Diziler ve Sözlük Nesneleri Giriş
-
Fonksiyonlar
-
Fonksiyonlar Giriş
-
Objective C Dilinde Bir Fonksiyonun Yapısı
-
Fonksiyonların Tanımlanması
-
Fonksiyonlarla İlişkili Terimler
-
return Deyimi
-
Fonksiyon Çağrıları ile İlgili Örnek C Programları
-
Fonksiyon Çağırma Teknikleri
-
Fonksiyonları Değer ile Çağırma
-
Fonksiyonları Referans ile Çağırma
-
İki Boyutlu Dizinin Argüman Olarak Gönderilmesi
-
C Dilinde Özyineli (Rekürsif) Fonksiyonlar
-
Fonksiyonlar Giriş
-
Dinamik Bağlama, id Veri Tipi
-
Bellek Sınıfları
-
Dosya İşlemleri
-
Nesne Yönelimli Programlama
-
Algoritmaya Giriş
Operatör |
Sembolü |
Kullanılışı |
İşlem sonucu |
---|---|---|---|
Atama |
= |
x = y |
y’nin değerini x’e ata |
Topla-ata |
+ = |
x + = y |
x + y’nin değerini x’e ata |
Çıkar-ata |
- = |
x – = y |
x – y’nin değerini x’e ata |
Çarp-ata |
* = |
x * = y |
x * y’nin değerini x’e ata |
Böl-ata |
/ = |
x / = y |
x / y’nin değerini x’e ata |
Kalanını ata |
% = |
x % = y |
x % y’nin değerini x’e ata |
Tablodan kolayca anlayacağımız üzere, x + = y ifadesi x = x + y ifadesine, x % = y ifadesi de x = x % y ifadesine denktir. = operatörünün atama amacı ile kullanıldığını biliyoruz. Sembolün sol tarafındaki operand bir sol taraf operandı (left hand operand, Lvalue) olmalıdır.
Sol taraftaki operand (değişken, dizi elemanı, yapı elemanı vb.) sağ taraftaki operandın değerini bellekte saklar.
ÖRNEK:
int k ;
double l ;
l = k = 13.72 ;
Yukardaki komutlar ile, = sembolünün birleşme özelliği sağdan sola olduğu için,
( l = (k = 13.72)) ;
sırasıyla atamalar yapılarak k ve l’nin değerleri 13 olarak bulunur (k bir int’dir). Sonuçlar, aşağıdaki program yardımıyla test edilmiştir:
#import <Foundation/Foundation.h>
int main(int argc, char* argv[])
{
NSAutoreleasePool *pool=[[NSAutoreleasePool alloc] init];
int k;
double l;
l = k = 13.72;
NSLog(@"\nl=%f",l);
NSLog(@"\nk=%i",k);
}
PROGRAMIN ÇIKTISI:
l=13.000000
k=13
C programı içinde;
x = x * 10 ;
şeklindeki bir ifade x * = 10 ; şeklinde yazılabilir. Kodu bu şekilde yazmak, hata olasılığını azaltır, okunabilirliği artırır ve ayrıca derleyicinin daha etkin bir şekilde nesne kodu (object code) üretmesini sağlar.
Bu operatörler kullanılırken önceliklere dikkat edilmelidir.
ÖRNEK:
x = x * 5 – 2 ; ifadesi x * = 5 – 2 ; ile aynı değildir. Çıkarma (–) operatörü, atamalardan daha yüksek öncelikli, çarpma da çıkarmadan yüksek öncelikli olduğu için ifade aşağıdaki gibi yorumlanır.
1.ifade
x = x * 5 – 2 ;
x = ( (x * 5) – 2) ;
2.ifade
x * = 5 – 2 ;
x*=(5-2);
x = x * (5 – 2) ;
Aşağıdaki programda bu tür operatörlerin yer aldığı ifadeleri ve sonuçları görüyoruz:
#import <Foundation/Foundation.h>
int main(int argc, char* argv[])
{
NSAutoreleasePool *pool=[[NSAutoreleasePool alloc] init];
int a, b, c, x;
float y, z;
a = 5;
b = 8;
c = 7;
x = 2;
y = 7.4;
z = 12.35;
a += b + c - z ;
b /= y * z + a * b ;
c %= x + a ;
z -= x * c + a ;
a *= b + (c *= x) ;
NSLog(@"\na = %i \n", a);
NSLog(@"\nb = %i\n", b);
NSLog(@"\nc = %i \n", c);
NSLog(@"\nz = %f \n", z);
return 0;
}
SONUÇ:
a = 98
b = 0
c = 14
z = -8.650000