-
iOS Eğitimlerine Başlarken...
-
Objective-C Dilinde Kütüphaneler
-
Objective-C'de Sınıf Arayüzü (Class Interface) Nasıl Tanımlanır?
-
Objective-C Dilinde Veri Tipleri, İşlem Operatörleri ve Çeşitli İfadeler
-
Objective-C Dilinde Veri Tipleri, İşlem Operatörleri ve Çeşitli İfadeler Giriş
-
Sabitlerden Oluşan İfadeler
-
int Türü İfadeler
-
float Türündeki İfadeler
-
Gösterge İfadeleri
-
Gösterge İfadeleri ve Değerleri
-
Operatörlerin Öncelikleri ve Birleşme Sıraları
-
İkili Aritmetiksel Operatörler
-
Aritmetiksel Atama Operatörleri
-
İlişkisel Operatörler
-
Mantıksal Operatörler
-
Bit Düzeyinde İşlem Gören Operatörler
-
Öteleme Operatörleri
-
Bit Düzeyinde Mantıksal Operatörler
-
Bit Düzeyinde İşlem İçin Bir Örnek: Sınav Değerlendirme Programı
-
Bit Düzeyinde Atama Operatörleri
-
Cast Operatörü
-
sizeof Operatörü ve Bir Örnek Program
-
Tekli Operatörler
-
Koşul Operatörü
-
Bellek Operatörleri
-
Objective-C Dilinde Veri Tipleri, İşlem Operatörleri ve Çeşitli İfadeler Giriş
-
Kontrol Yapıları
-
Döngü (Loop) Oluşturma
-
Miras Alma (Inheritance), Çok Biçimlilik
-
Ön İşlemci Komutları ve Makrolar
-
Ön İşlemci Komutları ve Makrolar Giriş
-
Basit Makro Tanımları
-
Objective-C Ön İşlemcisi
-
Makrolarda Argümanlar
-
Önceden Tanımlanmış Değerlere Referans Verme
-
Gerçek Parametrelerde Bir Dizi İfadenin Kullanılması
-
Makro Tanımlamada # ve ## Operatörleri
-
Makro Tanımın İptal Edilmesi: undef Komutu
-
Dosya İçeriklerini Programa Katma: include Komutu
-
Şarta Bağlı Derleme İşlemi: #if Komutu
-
#ifdef Komutu
-
#ifndef Komutu
-
#error ve #pragma Direktifleri
-
Ön İşlemci Komutları ve Makrolar Giriş
-
Diziler ve Sözlük Nesneleri
-
Diziler ve Sözlük Nesneleri Giriş
-
Bir Dizi Nesnesi Oluşturmak
-
Dizideki Eleman Sayısını Bulmak
-
Bir Dizi Nesnesinin Elemanlarına Erişme
-
Dizi Elemanlarına Hızlı Numaralama (Fast Enumeration) Yöntemi ile Erişmek
-
Dizi Nesnesine Eleman Eklemek
-
Dizi Nesnesinde Araya Eleman Ekleme
-
Dizi Nesnesinin Bazı Elemanlarını Silme
-
Dizi Nesnelerini Sıralama
-
Diziler ve Sözlük Nesneleri Giriş
-
Fonksiyonlar
-
Fonksiyonlar Giriş
-
Objective C Dilinde Bir Fonksiyonun Yapısı
-
Fonksiyonların Tanımlanması
-
Fonksiyonlarla İlişkili Terimler
-
return Deyimi
-
Fonksiyon Çağrıları ile İlgili Örnek C Programları
-
Fonksiyon Çağırma Teknikleri
-
Fonksiyonları Değer ile Çağırma
-
Fonksiyonları Referans ile Çağırma
-
İki Boyutlu Dizinin Argüman Olarak Gönderilmesi
-
C Dilinde Özyineli (Rekürsif) Fonksiyonlar
-
Fonksiyonlar Giriş
-
Dinamik Bağlama, id Veri Tipi
-
Bellek Sınıfları
-
Dosya İşlemleri
-
Nesne Yönelimli Programlama
-
Algoritmaya Giriş
Objective C’de iki tür metot mevcuttur:
- Sınıfa ait metotlar (CLASS METHODS)
- Örneğe ait metotlar (INSTANCE METHODS)
Sınıfa ait metotlar sınıf düzeyindeki işlemlerde geçerlidir; örneğin sınıftan bir örnek oluşturmak gibi. Örneğe ait metotlar ise örnek düzeyindeki işlemlerde geçerlidir. Sınıf metotlarının bildiriminde en başta bir + işareti bulunur. Örnek metodları ise bir – işareti ile başlar. Bir değer gönderen metotlar Objective C’de geçerli olan bir veri tipi bildirimi ile başlar. Herhangi bir metoda ait bir argüman (metoda gönderilen değer), metot ismini izleyen iki nokta (:) sembolünden sonra belirtilir. Argümanın tipi ise parantez içine alınmalıdır. Değer göndermeyen metotlar ise void tipindedir.
ÖRNEK:
–(void) ogrenciNo: (long) y;
Burada tanımlanan ogrenciNo adlı metot y adlı long tipinde bir argüman almaktadır. Metot, – işareti ile başladığı için bir örnek metodudur. Ayrıca void tipinde olduğu için kendisini çağıran programa değer göndermez.
Aşağıda daire adlı bir sınıf, değişkenleri ve metotları ile tanımlanmaktadır:
@interface daire: NSObject
{
double yaricap;
}
-(void) setYaricap: (double) a;
-(double) alan;
-(double) cevre;
@end
Burada, daire adlı sınıfın double türde yaricap adlı bir üye değişkeni ile void tipi bir örnek metodu ve double türde iki adet örnek metodu mevcuttur. Double türdeki metotların her ikisi de argüman almamaktadır.
Bir başka örnekle durumu daha iyi anlamaya çalışalım:
@interface Fotograf : NSObject
{
NSString* cekim;
NSString* fotografci;
}
- cekim;
- fotografci;
@end
Burada Fotograf isminde bir interface tanımlayıp içine cekim ve fotografci nesnelerini yerleştirdik. Sonrasında ise cekim ve fotografci metotlarını oluşturduk. Bir sonraki örneğimizde ise bu metotlara dönüş parametresi ekleyelim:
@interface Fotograf : NSObject
{
NSString* cekim;
NSString* fotografci;
}
- (NSString*) cekim;
- (NSString*) fotografci;
@end
Bu NSString* metod'un döndüreceği parametre türünü belirlemiş oldu.
Dilerseniz yukarıda paylaştığımız iki kodun da ilk satırına
#import <Cocoa/Cocoa.h>
kütüphanesini ekleyerek, Xcode ortamında çalışmasını sağlayabilirsiniz.