-
iOS(Swift) Eğitimlerine Başlarken
-
iOS(Swift) Eğitimlerine Başlarken Giriş
-
Bir Swift Programının Oluşturulması ve Çalıştırılması
-
Swift Diline Hızlı Bir Giriş
-
Diziler (Arrays) ve Sözlükler (Dictionaries)
-
Kontrol Komutları (Control Statements)
-
Swift'te Fonksiyonlar ve Kontrol Transfer Komutları (Control Transfer Statements)
-
Sınıflar(Classes) ve Nesneler(Objects) ve Yapılar(Structures)
-
Sayma Tipi (Enumeration), Protokoller (Protokols) ve Delege Etme (Delegation)
-
iOS(Swift) Eğitimlerine Başlarken Giriş
-
Swift Dilinin Temel Özellikleri
-
Bit Düzeyinde İşlem Gören Operatörler
-
Kontrol Komutları (Control Statements)
-
Swift'te Fonksiyonlar
-
Swift'te Fonksiyonlar Giriş
-
İç İçe (Nested) Fonksiyonlar
-
Birden Çok Formel Parametre alan Fonksiyonlar
-
Tek Çift Sayı Ayrımı Yapan Bir Fonksiyon
-
Parametresiz Fonsiyonlar
-
Değer Göndermeyen Fonksiyonlar
-
Birden Çok Değer Gönderen Fonksiyonlar
-
Dış Parametre İsimleri (External Parameter Names)
-
Değişkin (Variadic) Parametreler
-
Değişken (Variable) Parametreler
-
In-Out Türü Parametreler
-
Fonksiyon Tipinde Sabit ya da Değişken Tanımlamak
-
Bir Fonksiyonun Parametre Listesinde Başka Bir Fonksiyonun Kullanılması
-
Jenerikler (Generics)
-
Kapatma (Closure)
-
Swift'te Fonksiyonlar Giriş
-
Nesneye Yönelik Programlama (Object Oriented Programming)
-
Sınıf (Class) Oluşturma
-
Sınıf (Class) Oluşturma Giriş
-
Delege Etme (Delegaation)
-
Yapılar (Structures)
-
Sayma Tipi (Enumeration)
-
Dinamik(Dynamic) ve Statik(Static) Bağlama (Binding)
-
Çok Biçimlilik (Polymorphism)
-
Uzatmalar (Extensions)
-
Hesaplanmış Özellikler (Computed Properties)
-
Extension Yardımı ile Bir Yapıya (Structure) Özellik (Property) Ekleme
-
Protokoller (Protocols)
-
Self İfadesi
-
İlk Değer Atama (Inıtializer)
-
Nesnelere Ayrılan bellek alanını İade etme (Deinitializer)
-
Sınıf (Class) Oluşturma Giriş
-
Swift'te Tipler (Types)
-
Koleksiyon Tipleri (Collection Types)
-
Koleksiyon Tipleri (Collection Types) Giriş
-
Dizi İçine Aralık (Range) İfadesi ile Atama Yapma
-
Dizinin Elemanlarını Tarama
-
Dizilere İlk Değer Atamak için Alternatif bir Yol:count ve repeatedValue Metotları
-
Bir Tablonun Satır ve Sütun Toplamları ve Genel Toplamı
-
Kare Matris Swift Programı
-
Dizilerin Kopyasının Oluşturulması
-
Karakter Dizileri ile ilgili Swift Programı
-
Sözlüklerin Kopyasının Oluşturulması
-
Koleksiyon Tipleri (Collection Types) Giriş
-
Bildirimler (Declarations)
Kontrol transfer komutları, icra edilen bir kod içinde programın kontrolünü bir noktadan diğerine gönderen komutlardır. Swift’te 4 adet kontrol transfer komutu mevcuttur:
continue
break
fallthrough
return
contInue DEYİMİ
continue deyimi, çevrim içinde, belirli bir koşulun kontrolü ile, bir sonraki çevrim adımına gidilmesini gerçekleştirir.
ÖRNEK:
Aşağıdaki programda, for çevriminin parametresi olan i değişkeni 3 ile tam bölünemeyen bir değer alınca bu değer ile işlem yapılmayıp bir sonraki adıma geçilmesi continue deyimi ile sağlanmaktadır. Böylece program, kullanıcı tarafından girilen bir üst limite kadar, 3 ile bölünebilen sayıların toplamını ve bu tip sayıların adedini bulacaktır.
PROGRAMIN LİSTESİ:
var i:Int
var c=0
var s=0
for i in 1...12
{if i % 3 != 0 {continue;}
s += i;
c += 1;
}
print("3-12 arasindaki 3 ile bolunebilen sayi miktari=\(c)");
print("Bu tur sayilarin toplami=\(s)");
Programın çıktısı ise aşağıdadır:
3-12 arasindaki 3 ile bolunebilen sayi miktari=4
Bu tur sayilarin toplami=30
break DEYİMİ
break deyimi, bir çevrim(loop) yapısı içinden, çevrimi kontrol eden koşul ifadesini beklemeksizin hemen çevrim dışına çıkmak amacı ile kullanılır.
Break deyimi bir çevrim içinde yer almışsa bu durumda break deyimi ile karşılaşılır karşılaşılmaz çevrim dışına çıkılır ve çevrimi izleyen deyime geçilir.
ÖRNEK PROGRAM
var ort=0
var c=0;var s=0;
for say in stride(from:10, to: -10, by: -1)
{if say < 0 {break;}
c += 1
s=s+say
}
ort=s/c
print("SAYI MIKTARI=\(c)")
print("ORTALAMA=\(ort)")
Programın çıktısı aşağıdadır:
SAYI MIKTARI=11
ORTALAMA=5
Burada sonuçta -10, -9, -8, -7, -6, -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sayıları içinden negatif olanlar atlanarak s=1+2+3+...10=55 ve ort=55/11=5
olarak hesaplanmaktadır.
fallthrough KOMUTU
Yukarda anlatıldığı gibi Swift’te switch case komutu fallthrough komutunun kullanılmasına C’den farklı çalışır. Swiftte, switch case’in herhangi bir seçeneği doğru ise o seçenek tamamlanınca kontrol otomatik olarak switch-case’i izleyen komuta geçer.
C’de ise herhangi bir seçenek doğru ise o kısım icra edildikten sonra bir sonraki seçeneğin kontrolüne geçilir. Bunun önlenmesi içinse her seçeneğin sonunda break komutu kullanılır.
Şimdi Swift’te, C tipi bir switch case yapısı oluşturmak için fallthrough komutunu kullanmak gerekir. Aşağıda her iki durum için örnek birer kod verilmiştir. Kodları ve çıktıları incelerseniz konu daha net olarak anlaşılacaktır.
ÖRNEK I: SWIFT TİPİ SWITCH CASE KOMUTU
var x=3
switch x
{ case 1:print("1");
case 2:print("2");
case 3:print("3");
default: print("sayınız 1,2,3 olmalıydı")
}
Programın çıktısı aşağıdadır:
3
ÖRNEK II: FALLTHROUGH İLE C TİPİ SWITCH CASE KOMUTU
var x=3
switch x
{ case 1:print("1");
case 2:print("2");
case 3:print("3");fallthrough
default: print("sayınız 1,2,3 olmalıydı")
}
Programın çıktısı ise aşağıdadır:
3
sayınız 1,2,3 olmalıydı
return KOMUTU
return komutu genellikle bir fonksiyonun son komutudur. Fonksiyon tarafından hesaplanan değeri, fonksiyonun çağrıldığı noktaya gönderir. Bu konu fonksiyonlar (func) kısmında daha detaylı incelenmiştir.
ÖRNEK:
func fonk(a:Int,b:Int,c:String,d:String)->String
{if a>b {return c } else { return d}
}
print(fonk(a:5,b: 7,c: "evet",d: "hayır"))
PROGRAMIN ÇIKTISI
hayır