-
iOS(Swift) Eğitimlerine Başlarken
-
iOS(Swift) Eğitimlerine Başlarken Giriş
-
Bir Swift Programının Oluşturulması ve Çalıştırılması
-
Swift Diline Hızlı Bir Giriş
-
Diziler (Arrays) ve Sözlükler (Dictionaries)
-
Kontrol Komutları (Control Statements)
-
Swift'te Fonksiyonlar ve Kontrol Transfer Komutları (Control Transfer Statements)
-
Sınıflar(Classes) ve Nesneler(Objects) ve Yapılar(Structures)
-
Sayma Tipi (Enumeration), Protokoller (Protokols) ve Delege Etme (Delegation)
-
iOS(Swift) Eğitimlerine Başlarken Giriş
-
Swift Dilinin Temel Özellikleri
-
Bit Düzeyinde İşlem Gören Operatörler
-
Kontrol Komutları (Control Statements)
-
Swift'te Fonksiyonlar
-
Swift'te Fonksiyonlar Giriş
-
İç İçe (Nested) Fonksiyonlar
-
Birden Çok Formel Parametre alan Fonksiyonlar
-
Tek Çift Sayı Ayrımı Yapan Bir Fonksiyon
-
Parametresiz Fonsiyonlar
-
Değer Göndermeyen Fonksiyonlar
-
Birden Çok Değer Gönderen Fonksiyonlar
-
Dış Parametre İsimleri (External Parameter Names)
-
Değişkin (Variadic) Parametreler
-
Değişken (Variable) Parametreler
-
In-Out Türü Parametreler
-
Fonksiyon Tipinde Sabit ya da Değişken Tanımlamak
-
Bir Fonksiyonun Parametre Listesinde Başka Bir Fonksiyonun Kullanılması
-
Jenerikler (Generics)
-
Kapatma (Closure)
-
Swift'te Fonksiyonlar Giriş
-
Nesneye Yönelik Programlama (Object Oriented Programming)
-
Sınıf (Class) Oluşturma
-
Sınıf (Class) Oluşturma Giriş
-
Delege Etme (Delegaation)
-
Yapılar (Structures)
-
Sayma Tipi (Enumeration)
-
Dinamik(Dynamic) ve Statik(Static) Bağlama (Binding)
-
Çok Biçimlilik (Polymorphism)
-
Uzatmalar (Extensions)
-
Hesaplanmış Özellikler (Computed Properties)
-
Extension Yardımı ile Bir Yapıya (Structure) Özellik (Property) Ekleme
-
Protokoller (Protocols)
-
Self İfadesi
-
İlk Değer Atama (Inıtializer)
-
Nesnelere Ayrılan bellek alanını İade etme (Deinitializer)
-
Sınıf (Class) Oluşturma Giriş
-
Swift'te Tipler (Types)
-
Koleksiyon Tipleri (Collection Types)
-
Koleksiyon Tipleri (Collection Types) Giriş
-
Dizi İçine Aralık (Range) İfadesi ile Atama Yapma
-
Dizinin Elemanlarını Tarama
-
Dizilere İlk Değer Atamak için Alternatif bir Yol:count ve repeatedValue Metotları
-
Bir Tablonun Satır ve Sütun Toplamları ve Genel Toplamı
-
Kare Matris Swift Programı
-
Dizilerin Kopyasının Oluşturulması
-
Karakter Dizileri ile ilgili Swift Programı
-
Sözlüklerin Kopyasının Oluşturulması
-
Koleksiyon Tipleri (Collection Types) Giriş
-
Bildirimler (Declarations)
Bu dersimizde operators (operatörler) ve expressions (ifadeler) konularına değinilecek. Bu ders hakkında ilk bilmeniz gerekenler;
Operators: değerleri kontrol etmek, değiştirmek veya birleştirmek için kullanılabilecek özel semboller veya ifadelerdir.
Expressions: tek bir değere indirgenebilen ifadelerdir.
- OPERATÖR TÜRLERİ
Swift’te operatörler, 3 sınıfa ayrılır:
I. Tekli (unary) operatörler
II. İkili (binary) operatörler
III. Üçlü (ternary) operatörler
TEKLİ OPERATÖRLER
Tekli operatörler bir operandın ya önünde (prefix) ya da sonunda (postfix) yer alırlar.
Örneğin, ~a,++x,!u ifadelerinde a, x ve u operandlarının önünde(prefix) ~,++ ve ! operatörleri bulunmaktadır. g++ ifadesinde ise ++, g operandı için bir posfix tekli operatördür.
İKİLİ OPERATÖRLER
Bunlar iki operand arasında yer alırlar o nedenle infix (arada) operatörler olarak isimlendirilir. Örneğin a * b ifadesinde * bir ikili operatör, a ve b ise operandlardır.
ÜÇLÜ OPERATÖRLER
C dilinde olduğu gibi Swift’te de sadece bir tane üçlü operatör vardır:
x ? y : z
Burada x Bool tipi bir değerdir. x true ise iadenin değeri y, aksi takdirde ise z’dir.
ÖRNEK:
Bu örnekte x Bool tipi bir değişkendir. Eğer a>b ise x’in değeri true a<=b ise de x’in değeri false olacaktır.
x true ise ilk print, x false ise de ikinci print icra edilecektir:
var x:Bool
var a=5
var b=3
x = a > b
x ? print("\(a)....\(b) den büyüktür"):print("\(a)....\(b) den küçük veya eşittir")
Programın çıktısı ise aşağıda verilmiştir:
5....3 den büyüktür
ATAMA (ASSIGNMENT) OPERATÖRÜ: =
= operatörü, pek çok bilgisayar dilinde olduğu gibi atama işlemini gerçekleştirir;
x=y ifadesinde y’nin değeri x’e atanır. x’in önceki değeri bu durumda kaybolur.
ÖRNEK:
var x:Int=12
var y=5
var c=3
x=y
print("x=\(x)")
c = c + 10
print("c=\(c)")
Programın çıktısı ise aşağıdaki gibi olacaktır:
x=5
c=13
Program ended with exit code: 0
Swift’te diğer dillerden farklı olarak sabit ve değişkenlere çoklu atama yapma imkanı da mevcuttur:
ÖRNEK:
var (x,y,z)=(2,9,-1)
let (u,v,w)=(12,45,-6)
print("x=\(x)")
print("y=\(y)")
print("z=\(z)")
print("u=\(u)")
print("v=\(v)")
print("w=\(w)")
Programın çıktısı ise aşağıdaki gibi olacaktır:
x=2
y=9
z=-1
u=12
v=45
w=-6
IF KOMUTU KOŞULU İÇİNDE = SEMBOLÜ
If komutu koşulu içinde eşitlik kontrolü tek bir = sembolü ile yapılırsa C’de hata mesajı alınmaz ancak kontrol dışı sonuçlar elde edilir.
Oysa bu durum Swift’te kontrol edilir ve tek = sembolü ile eşitlik kontrolü yapılırsa if komutu çalışmaz ve hata mesajı verir:
ÖRNEK:
Aşağıdaki kodu çalıştırınız:
var x=5
var y=5
if x == y { print("x=y");}
else { print("x<>y");}
if’in bu durumda doğru çalışmasını sağlamak için eşitlik kontrolünü iki eşit sembolü ile (==) yapmalısınız:
var x=5
var y=5
if x == y { print("x=y");}
else { print("x<>y");}
Bu durumda ise aşağıdaki çıktıyı elde edeceksiniz:
x=y