Geçtiğimiz günlerde Apple'ın tüm dünya tarafından ilgi ile izlenen konferansı WWDC'de (World Wide Developer Conference) iOS 8 ve Mac OS X'in yeni sürümü (10.10) Yosemite tanıtıldı. Bu ünlü konferansı San Francisco'da izlemek isteyenlerin sayısı epey fazlaydı: geçtiğimiz yıl konferans biletleri tam iki dakika içinde tükenmişti. Bu nedenle bu sene farklı bir yönteme geçilerek Apple'ın geliştirici üyeliğine sahip olanlar arasından çekilişle bilet satışı gerçekleştirildi. Maalesef bu sene şansı yaver gitmeyenler arasındaydım. Artık önümüzdeki konferanslara bakacağız.
2014 konferansında tanıtılan: John Ive önderliğindeki iOS 7 tasarım devriminden sonra Yosemite'te de aynı tasarım anlayışına geçilmiş olması etkileyiciydi. İşletim sisteminin görsellerindeki şeffaf görünümler ile içeriğin sürekliliği sağlanmış ve amaç içeriğe odaklanmaya yönelik olmuş. Bunun yanında birçok yenilik olması ile birlikte beni en çok etkileyen ise bir mobil işletim sistemindeki beğeni toplayan kullanıcı deneyimi (UI/UX) başarısının masaüstü işletim sistemine ilham kaynağı olması. Bu da beni iOS tarihine bir göz atmaya itti ve sizlerle geçmişten günümüze iOS'un nasıl evrimleştiğini bu yazımda paylaşmak istedim. iOS 8'deki yenilikleri merak edenler için Bahri Okuroğlu'nun detaylı yazısını okumanızı tavsiye ederim.
iPhone'nun ilk kez tanıtıldığı ve Steve Jobs'un en iyi sunumlarından biri olarak görülen tanıtım, 9 Ocak 2007'de yapılmıştı. 7 seneden fazla olan bu serüvende iPhone ve iOS tam anlamıyla mobil dünyanın amiral gemisi ve yol göstericisi oldu. Aşağıdaki tablodan anlaşılacağı gibi iPhone'nun yetenekleri sınırlı olmasına rağmen öne çıktığı bazı özelliklerle pazarda hızla büyümeye başladı. Apple ilk etapta özellik bakımından diğer telefonlarla rekabet etmek yerine telefon kullanım alışkanlıklarını değiştirmeye odaklandı.
iPhone işletim sistemi, Mac OS X'te kullanılan aynı Unix çekirdeğini kullanıyor. Her ne kadar benzer özelliklere sahip olsa da bu mobil işletim sisteminin ismi bir iPhone OS olarak anıldı. 2010 Haziran ayında iPhone OS'un yeni marka adı iOS oldu. Şimdi sırası ile iOS sürümlerini inceleyelim.
iOS 1 ile beraber iPhone 2G özellik bakımından diğer telefonlarla rekabet açısından geride kalsa da dokunmatik ekran, Google Maps ve Safari ile web browser deneyimi en iyi olan cihaz oldu. iOS dosya sistemini son kullanıcıdan saklayarak genel mobil deneyimini başka bir noktaya taşıdı.
Temmuz 2008'de iOS 2 açıklandı ve "üçüncü parti" uygulamalar için App Store tanıtıldı. Apps devrimi aslında mobil dünya için de bir fırsat demekti. Her ne kadar diğer mobil işletim sistemleri uygulamalara yabancı olmasalar da bunlara ulaşmak çok da kolay olmayan, zahmetli yöntemlerle yapılıyordu. iOS'un uygulama geliştiricilerine ürettiklerini kolay ve güvenli şekilde satma fırsatı sunuyor olması, uygulama dünyasının gelişmesindeki en önemli katalizörlerden biri oldu.
iOS 3.2 sürüm numarası ile iPad satışa sunuldu. iOS'a iPad ile birlikte geniş ekran kullanıcı deneyimi gelmiş oldu. Geliştiriciler hızlı bir şekilde uygulamalarına geniş ekran deneyimini getirdi.
Bu sürüm çokgörevlilikle (multitasking) ile anılacak. iOS tam anlamıyla bir çokgörevlilik deneyimi sunmasa da bazı servisler için bu önemli bir özellik anlamına geliyordu. Özellikle VoIP, navigasyon, müzik, yerel bildirimler, dosya indirme ve aktarma uygulamaları için belli bir zaman aralığında arka planda çalışma izni veriyordu. Bu sürümle çokgörevlilik ile uygulamanızı sonlandırmadan uygulamalar arası geçiş sağlandı. Hatırlarsanız, bu sürümle iPhone4'te anten sorunları da ortaya çıkmıştı.
Bu sürümdeki en önemli yenilik, hiç kuşkusuz sanal asistan olan Siri. Her ne kadar Türkçe'yi desteklemese de kullanıcılara sesle işletim sistemini ve web'i kontrol olanağı veriyor.
iOS6
Bu sürüm, Apple'ın Google bileşenlerinden kurtulmuş bir iOS rüyasının ilk adımları gibiydi.
iOS 7'nin en önemli yeniliklerden biri olan minimalist tasarım stili, içeriğe odaklanmayı hedefliyor. Bunun da yolu; yeni bir tipografi, düz tasarım öğeleri ve animasyonlardan geçiyordu. Bu, önceki iOS skeuomorphic stiline göre dramatik bir değişiklik oldu. Beğenenin ya da beğenmeyin, bence iOS'ta böyle bir silkelenmeye, değişime ihtiyaç vardı.
iOS'in 7 yıllık geçmişi böyle. Peki, siz bir geliştirici olarak bir sonraki sürümde neler olmasını isterdiniz?
Aslında samsung'ta oldupu gibi temassız kontrol olsa çok iyi olur.