Turkcell | Geleceği Yazanlar

GELECEĞİ YAZANLAR BLOG

Yeni Blog Yaz

Aktif Kullanıcı Sayınızı İki Katına Çıkarın!

Mehmet Altıparmak - 01 Ağustos 2014

Popüler mobil platformlardaki uygulama sayıları öyle arttı ki, kullanıcılara yeni bir uygulamayı indirtmek gittikçe zorlaşıyor. Peki, kullanıcı uygulamayı indirdikten sonra hedefimize ulaşıyor muyuz? Kimsenin hedefi kullanıcının cihazında yüklenmiş ama kullanılmayan bir uygulama geliştirmek değildir herhalde.

Bahri Okuroğlu'nun blog yazısında bahsettiği gibi, kullanıcılar gün içerisinde ortalama 8 adet uygulamayı açıyorlar ve bu 8 uygulamanın yarısını ya da daha fazlasını Facebook, Twitter, WhatsApp, Youtube gibi uygulamalar zaten işgal etmiş durumda. Özetle, kullanıcının düzenli olarak kullandığı bir mobil uygulama geliştirmek çok zorlu bir iş.

Anlık Bildirimler (Push Notifications) işte bu noktada, kullanıcının uygulamanıza geri dönme oranını (retention) artırma noktasında çok iyi bir iş yapıyor. Aşağıda kabaca Anlık Bildirim ve alternatiflerini kıyaslamaya çalıştım. Bazı maddeler göreceli olsa da performans/maliyet oranı düşünüldüğünde anlık bildirim epey öne çıkıyor. Değerlendirme kriterleri ile ilgili kısa açıklamaları yazının sonundaki tabloda bulabilirsiniz.

  E-posta Uygulama içi diyalog SMS Çağrı Anlık Bildirim
Erişim tipi Otomatik Elle Otomatik Otomatik Otomatik
Açılma oranı Düşük Orta Yüksek Yüksek Yüksek
Maliyet Düşük Düşük Orta Yüksek Düşük
Uygulamaya yönlendirmek için harcanan emek Yüksek Yok Yüksek Yüksek Düşük
Bilgi gereksinimi E-posta Yok Telefon numarası Telefon numarası Yok

 

Neler yapılabilir?

Kullanıcı uygulamayı açmıyorken ona ulaşabilmek müthiş bir nimet. Aşağıda bildirimler ile yapabileceklerinize sadece birkaç örnek bulabilirsiniz.

  • Yeni içerik bilgilendirmesi,
  • Yeni sürüm bilgilendirmesi,
  • Özel günler için hatırlatma
  • Kullanıcıya uygulamayı hatırlatma –Ne yazık ki kullanıcılar unutkan olabiliyor-.

Ek olarak Android'te mevcut olan, iOS için duyurulan ve Windows Phone'a da sonraki sürümde geleceği yönünde dedikoduların mevcut olduğu aksiyon alınabilen bildirimler sayesinde kullanıcılarınız uygulamayı açmadan basit işlemleri bildirimler üzerinden gerçekleştirebilirler. Örneğin; Foursquare Android uygulaması yeni arkadaş bildirimi üzerinde arkadaşlık teklifini kabul etmeyi ya da reddetmeyi sağlayan iki düğme sunuyor.

 

Tavsiyeler

Bildirimler kullanıcıya ulaşmak konusunda çok iyi bir araç olmalarının yanı sıra yanlış kullanılmaları durumunda kullanıcıları ciddi bir şekilde rahatsız edebilmektedir (uygulama kaldırma sebebi). Aşağıda bildirim gönderirken dikkat edilebilecek birkaç tavsiye bulabilirsiniz:

  • Bildirim kullanım sebeplerini, zamanını, sıklığını özenle ve akıllıca seçin.
  • Uygulamanızın içerisinde bildirimlerin ne amaçla kullanılacağı konusunda kullanıcıları bilgilendirin.
  • Kullanıcılara bildirim alma yeteneğini kapatma seçeneği tanıyın. Bildirimden rahatsız olan kullanıcıları rahatsız etmenin bir anlamı yok.
  • Eğer bildirim bir içerik ile ilgiliyse, bildirimi açan kullanıcıyı uygulamanızın açılış ekranına değil, direk olarak ilgili içeriğe yönlendirin.

Biraz daha tavsiye isterim diyenler için UrbanAirship tarafından hazırlanmış belgeyi tavsiye edebilirim.

 

Anlık Bildirim Servisleri

"Anlık (Push) bildirimler iyi güzel de, benim bildirim gönderecek altyapıyı kuracak kaynağım yok!" derseniz, Geleceği Yazanlar üyeleri yakın zamanda herkese açık olarak hizmet vermeye başlayan Turkcell Anlık Bildirimler servisini ücretsiz olarak kullanabilecekler. Tek yapmanız gereken, Geleceği Yazanlar kullanıcı hesap bilgilerinizle giriş yapmak. Android, iOS ve Windows Phone için açık kaynaklı SDK'ları bulunan Turkcell Anlık Bildirim hizmetiyle bu üç platforma kolayca bildirim gönderebilirsiniz. Her SDK için hazırlanmış belgelendirmeyi GitHub sayfalarında bulabilirsiniz.

Mobil bulut bilişim mimarisi

Turkcell Anlık Bildirim dışındaki servisleri merak edenler için de hali hazırda freemium olarak servis veren birçok şirket bulunuyor. Google'da basitçe "push notifications services" arattığımda çıkan bazı servisleri aşağıda bulabilirsiniz. Parse'ı daha önce kullanmıştım, uygulamanıza entegre etmek 1 saat kadar zaman alır, almaz (Tabi entegrasyon boyutuna göre değişebilir).

 

Ek açıklama tablosu

Alan Değerler
Erişim tipi Mesajın kullanıcıya iletimi
Otomatik: Kullanıcı müdahalesi gerektirmeyen.
Elle: Kullanıcı müdahalesi gerektiren.
Açılma oranı Bildirimi açan kullanıcı sayısının bildirimin gönderildiği kullanıcı sayısına oranı.
Düşük, Orta, Yüksek
Maliyet Düşük, Orta, Yüksek
Uygulamaya yönlendirmek için harcanan emek Bildirimi görüntüleyen kullanıcıyı uygulamaya yönlendirmek için;
Düşük: Bildirim gönderme yeteneğinin eklenmesi dışında ek geliştirme gerektirmeyen.
Orta:
Yüksek: Bildirim gönderme yeteneği dışında, bildirimi açan bir kullanıcıyı uygulamaya yönlendirmek için ek işlem gerektiren. (URI Scheme gerçeklemesi, telefon üzerinden yönlendirme vb.)
Yok: Değerlendirmeye uygun olmayan.
Bilgi gereksinimi Evet: E-posta, telefon numarası gibi bilgilere ihtiyaç duyulur.

2 Cevap

Muhammed Said Korkmaz

26 Kasım 2015

Çok faydalı bir yazı olmuş. Hazırlamayı düşündüğüm YouTube izlenme satın al uygulamam için faydalı olacağın eminim. Teşekkürler...

Mehmet TERZİOĞLU

16 Haziran 2016

Merhabalar;

Turkcell Anlık Bildirim Kendi Uygulamamıza Nasıl Entegre Edebiliriz

 

 

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.